week 4 in Zweden en de trip naar Kiruna Lapland

17 februari 2014 - Kiruna, Zweden

Maandag 10

Eerst maar een lekker uitslapen na het late diner bij de Spaanse vrienden. Smiddags toch alleen gaan voorbereiden voor mijn avontuur naar Lapland. Eerst naar de bank om 4000 kronen op te nemen, naar het station om de treinkaartjes te halen, naar de supermarkt om de kleine reisverpakkingen shampoo, Deo, gel enzovoorts te halen. Na deze wandeling van 2 uur mijn appartement schoonmaken want dit wordt woensdag gecontroleerd door Krebo. s'avonds met de kippen op stok en om 9 uur lekker gaan slapen

dinsdag 11

De wekker ging om 4.00 in de ochtend want we moeten de trein hebben om 05.02. buiten afgesproken om, om 04.15 weg te gaan en uiteraard moeten we weer wachten op de vrouwen. Dit is ook overal hetzelfde. gelukkig waren we om 04.50 op het station en hadden we alle tijd om de kaartjes te halen. Na een treinreis van 1.5 uur zijn we aangekomen op malmö centraal. Dit station blijft een schitterend station. Vanaf het station een luchthavenbus genomen en om 7.15 staan we op malmö airport. Even inchecken en om 9 uur zouden we de licht in gaan. Nadat we zijn ingecheckt komt het eerste smsje dat de vlucht 15 min is vertraagd. opzich geen probleem want we hebben 1 uur overstaptijd. 4 smsjes later werd het toch stressvol want ons vliegtuig was met 1 uur vertraagd. Zullen we dan toch 4 dagen Stockholm gaan beleven ipv 4 dagen Lapland??? De vlucht ging goed en gelukkig kon een Zweedse stewardess ons melden dat het volgende vliegtuig vertraagd was met 15 minuten waardoor we hem toch konden halen. Ook deze vlucht ging goed en rond 1 uur zijn we in Kiruna met een gemiddelde sneeuwlaag van 1 meter en een warme temperatuur van -6 tot -12. Met de bus naar het centrum om de inkopen te doen bij de supermarkt en de systembolaget (alcoholsupermarkt). Rond 3 uur worden we opgehaald door een duitse vrouw die ons naar ons huisje brengt. Hierbij krijgen we het geruststellende nieuws te horen dat ze niet harder dan 80 gaat rijden en als er een moose/eland op de weg staat, wij niet moeten schrikken dat ze met 80 km de sneeuw inrijdt. Want een aanrijding met een eland is vaak dodelijk en de sneeuw niet.... Gelukkig zag ik alleen een eland om 500 meter afstand en zijn we veilig bij het huisje aangekomen. we hadden een 9 persoons huisje met een grote sauna. Van deze sauna hebben we dan ook goed gebruikt gemaakt die avond samen met 4 Duitsers. Eerst bakken in 90 graden en dan het ijswater in van -2. Het leukste van deze dag was de terugweg van de sauna naar ons huisje (1.5 km). Helaas kunnen niet alle nationaliteiten zo goed drinken als de Nederlanders en de Duitsers. het resultaat was dat een Amerikaans meid, zo blauw was dat ze iedere 3 meter in de sneeuw viel. Hierdoor deden we 2 uur over de terugweg die we niet konden vinden en toch maar de eigenaar gebeld om ons thuis te brengen.

woensdag 12

De eerste dag met een activiteit. om 9 uur werden we opgehaald om te gaan rijden met sledehonden. Eerst warme sneeuwpakken aan en daarna gaan we kennis maken met de honden. Ze hebben er meer dan 300, en als er 1 gaat blaffen doen ze dat allemaal. Dat kan de instructrice zeggen wat ze wil, maar niemand hoort er ook maar iets van. Toch was de uitleg goed overgekomen en rond 10 uur mocht in gaan sledehonden rijden. Wat is dit toch een fantastische ervaring om nooit meer te vergeten. Bergje op was ik zelf helemaal kapot want dan moet je ze slee duwen en bergje af moest je goed opletten dat je op tijd remde en goed alle bochten nam. Gelukkig kan ik dit beter dan mijn moeder, want ik hoefde na de sledehondentocht niet naar het ziekenhuis... Rond 12 uur hadden we onze lunch, dit was een zelf gemaakte champignonnen soep en een warme bessen drankje. Niet te zuipen maar iedereen zei dat ze het lekker vonden want we moesten nog 2 uur terug. De terugweg was ik de passagier en moest steeds goed op de honden letten, want nu was Léo de bestuurder. Dit ging allemaal super on rond 3 uur waren we weer terug in ons huisje. 's middag nog ijs gevist maar helaas niets gevangen en 's avonds weer lekker de sauna in.

donder 13

De derde dag in Lapland. Deze ochtend gingen we sneeuwscooter rijden en naar het ijshotel. Het sneeuwscooter rijden is echt onwijs gaaf. Zeker als je met 90 km/h over een meer gaan rijden en dan een ijsblok over het hoofd ziet waardoor je bijna van de scooter afvalt :). na 1.5 uur rijden zijn we bij het ijshotel. Dit ijshotel is in 2 woorden te beschrijven. GIGANTISCH MOOI. Iedere kamer had een totaal andere aankleding. Bekijk mijn foto's en je weet wat ik bedoel. Een voordeel is als je met 2 knappe meiden opstap gaat is dat zij kunnen flirten met de barmannen. Dit deden zij goed en zo betaal de we voor 1 drankje en kregen er 3. Ze moesten een valantijnscocktail verzinnen en wij waren de proefpersonen. Vervelend zeg... De terugreis mocht Raffael (Zwitserland) rijden en was ik zijn passagier. Gelukkig waren wij de eerste en konden we overal zo hard als we wilde aangezien de gids een veel zwaardere sneeuwscooter had en al snel ver weg was. Om 3 uur weer aangekomen in het huisje met helaas het nieuws dat ook vandaag de Noorderlichten niet te zien zouden zijn.... 's avonds gezellig met de Zwitserse jongens de sauna ingegaan en tegen Paige gezegd dat ze niets mocht drinken. Ze dronk netjes 1 biertje alleen haar vriendin Marin dronk er wat meer en was deze keer dronken. Gelukkig kon zij wel lopen en waren we met 45 minutjes weer terug in ons huisje.

vrijdag 14

Sochtends de grote schoonmaak om de borg weer terug te krijgen en om 11.40 worden we weer opgehaald om naar het immense vliegveld te gaan. Ze hebben hier wel 2 gades. Norwegian zou Norwegian niet zijn als ook dit vliegtuig een uur vertraging had en zo konden we 1 uur langer wachten waar niets te doen was. Voordat we de lucht ingaan moest eerst het hele vliegtijd ontdooit worden en we konden vertrekken. Na deze vlucht een wachttijd van 4 uur in Stockholm, waar we een lekkere burger konden eten bij MAX. Dit is het eerste fastfood restaurant wat ook lekker eten verkoopt. ook het vierde vliegtuig heeft vertraging en rond 8 uur zijn we weer in malmö. De bus en trein naar huis en rond 23.15 ben ik weer in Kristianstad. Deze avond was er een valentijnsparty en ook daar maar even een kijkje genomen. Was erg gezellig en met iedereen mijn verhalen gedeeld. Nog een afterparty bij kristien en om 2 uur lekker mijn mandje in. Om 3 uur werd ik spontaan wakker gemaakt want cyndi had lichtelijk veel gedronken en stond opeens naast me bed.

zaterdag 15

Vandaag lekker uitslapen, wassen, boodschappen doen en een trip naar öland gepland. Dit is een van de mooiste eilanden van Europa qua natuur. Hierna toch Zweeds gaan leren en wat is dat toch verdomd lastig. Deze avond gaat Dominik iets doen wat niemand verwacht. Hij gaat koken voor 7 man!!. Hij maakt een lekkere ovenschotel met pasta broccoli bacon en kaas. Helemaal zelf gemaakt met zijn moeder aan de skypelijn. Maat het was lekker. Na het eten nog wat spelletjes gedaan en lekker slapen rond 1 uur.

zondag 16

Deze keer niet uitgeslapen en ontwaakt om 9 uur 's ochtends. Hierna wat foto's van lapland bekeken en gesorteerd, en weer verder met mijn Zweeds. Om 2 uur hebben we een Fika bij Tomislav (kroatië). Hij heeft vele Kroatische lekkernijen meegenomen om te proeven. Zijn Kroatische koffie was erg lekker en sterk. Zijn soort limonade was net hoestdrank. Helaas kon ik van zijn 10 soorten lekkernijen er maar 4 eten. Aangezien bijna alles met noten wordt gemaakt. Maar ook deze 4 waren erg lekker. Iets van chocola en iets wat lijkt op Haribo snoepjes. om 4 uur weer floorballen (unihockey), en om 7 uur lekker voetballen. Na het sporten even douchen en eten. Deze avond gaan we kaarten bij Rick.

Ik denk dat de foto's meer zeggen dan mijn woorden dus kijk vooral de foto's. En wil je mijn Lapland trip in bewegende beelden zien. Bekijk hier ons filmpje (allen via computer) http://www.youtube.com/watch?v=2RwZWRGQFtA&feature=share

Mocht je wat spelvautjes tegenkomen. excuses daarvoor.