Week 16 in Zweden en Gotenborg.

13 mei 2014 - Kristianstad, Zweden

Alweer in week 16. hierna nog 4 weken te gaan en dan ben ik weer thuis. Maar hier eerst de beschrijving van mijn week.

Maandag mocht ik beginnen met mijn examen NBC. Ik kreeg 5 vragen die moesten worden beantwoord in 1 a 2 bladzijdes per vraag. Dit werd dus een pittige opgave, maar het is me goed gelukt denk ik. Die middag had ik strategisch management. Een vak dat ik in Nederland al heb gehad, en dat was helaas te merken. De meeste informatie wist ik al, en ook de docente werkte niet helemaal mee. Ze is 24 jaar en zit zelf nog op school. Ook geen echte Zweedse maar iemand uit Afghanistan. Hierover zal ik ook de volgende dagen niet veel over schrijven. ’s Middags had ik een Fika bij Milos, dit vanwege zijn verjaardag en de taart die wij hadden gemaakt. ’s Avonds namen wij afscheid van Joris en Jeroen en daarna ging ik weer lekker voetballen. Om de avond af te sluiten hadden we een gezellig feestje bij Milos. Rond 2 uur ging mijn lichtje weer uit.

Dinsdag dat ik s ochtends weer een les strategische management, wij kregen een gastcollege over Bulgarije. Informatie was wel interessant, maar totaal onnuttig en niets te maken met strategisch management. Na mijn les nog even naar Karen gegaan en geregeld dat ik naar Gotenborg kan en mee kan doen met een 10km hardloopwedstrijd. Voorderest deze dag voornamelijk bezig geweest mijn huiswerk voor vrijdag.

Woensdag had ik mijn Paper afgemaakt en niet zo veel gedaan overdag. ’s Avonds hadden wij ons eerste afscheidsmaal. Donderdag gaat Claire weer naar huis toe. Het diner was erg lekker met allemaal maaltjes vanuit allerlei landen. Na het eten naar Banken toe gegaan om een avondje te stappen. Woensdag avond is studentenavond hierzo. Claire vergat haar ID maar gelukkig kon haar zus een foto sturen van haar ID en kon ze naar binnen. De avond was erg gezellig en rond 3 uur ging ik weer slapen.

Donderdag gingen dominik en ik ons huisje weer eens schoonmaken. Dit keer hadden we geen haast en deden we er wat langer over. Om 3 uur had ik weer een Fika op school erg lekker allemaal en om half 5 ging ik met de Italianen shoppen voor onze Dutch/Italian diner voor vrijdag. Samen met Alessandro heb ik een kwarktaart en het deeg voor de pizza’s gemaakt. Was niet zo moeilijk en wel gezellig. Om 9 uur had ik mijn Diner bij Andrea die pizza’s had gemaakt met Elien, tom en rick. Deze pizza’s waren erg lekker, maar waarschijnlijk niet zo goed als mijn pizza. Daarna nog gezellig bij Andrea gezeten en om 12 uur vertrok ik weer naar huis.

Vrijdag had ik weer strategisch management in de ochtend. Iedereen kreeg een rol die hij moest spelen over de case. Het ging over Manchester United en de Glazer familie. Dominik en ik mochten docent spelen omdat we met teveel mensen waren. We moesten ervoor zorgen dat iedereen praatte en er geen ruzie kwam. Geen probleem en alles kwam goed. Middags ging ik met Isabel en haar vriendin Kristianstad in. Was gezellig en we hadden nog een gesprek met een partij die voor een Europa is en vond het dus interessant om internationale studenten te spreken.  Na de stad mocht ik Kimshi proeven. Dit is een traditioneel Koreaans gerecht. Ik vond het niet echt lekker, maarja ik ben ook geen Koreaan. Daarna ging ik met Alessandro de pizza’s voorbereiden. Deze waren mega lekker en proefde erg goed doordat wij er een geheim recept aan hadden toegevoegd(jullie mogen raden wat). ’s Avonds nog een klein feestje en om half 2 ging het licht weer uit.

Zaterdag ging ik naar Gotenborg. Na de busreis van 3 uur waren we om half 1 aangekomen in Gotenborg. Even inchecken en de stad in. Nouja wij gingen naar de eilanden voor de stad. Gotenborg is namelijk een havenstad met een hele mooie natuur. Bekijk de foto’s maar. Op de eilanden veel mooie natuur gezien en om 7 uur waren we weer terug in het backpackershotel. Ik ging met Clea en Pamela Crêpes maken. Ook deze waren goed gelukt en ik word al een master chef. Nadat iedereen had gegeten gingen we wat drinken en de stad in. Helaas was ik een probleem aangezien het meeste 22 jaar en ouder was. We konden maar naar 1 club en dat deden we ook maar. Helaas waren hier vervelende marokanen en gingen we naar 2 uur weer weg. Om half 3 was ik weer in mijn comfortabele 1.5 persoon bed beland.

Zondag hadden we een ontbijt en moesten we om 9 uur ons bed uit. Daarna gingen we de stad weer in. Vele studenten wilde naar de bloementuin en ik ging dus mee. Gelukkig was er naast de Tulpen, Hyacinten en narcissen ook nog een mooie Japanse bloementuin. Dit herinnerde mij weer aan mijn tijd in Japan. Na de bloementuin gingen we het park in met een gratis dierentuin. Nu weten wij weer waarom die belasting zo hoog is. In de dierentuin de meeste Zweedse dieren gezien en lekker van het zonnetje genoten. Hierna nog even de oude stad en het centrum in gegaan om daarna weer aan de reis naar huis te gaan beginnen. Uiteraard had ik ’s ochtends al even met moeder gebeld voor moederdag, en lag er al een mooie kaart voor haar te wachten. Toen ik weer “thuis” was nog even geskyped en daarna lekker gaan slapen.

Volgende week staat er weer veel te gebeuren. Projecten, Dominik is in Spanje, en ik krijg bezoek.