Week 17 in Zweden met Arno

19 mei 2014 - Kristianstad, Zweden

Wat gaat de tijd toch snel. Met prinsenbal nam ik nog afscheid van iedereen en nu ga ik alweer in 20 dagen naar huis toe, ofwel alweer afscheid nemen.

Op maandag had ik weer een leuke college strategisch management. De meeste informatie wist ik al en dus eigenlijk 2 uur verspilt. Daarna weer naar huis en toen was Dominik naar Spanje vertrokken. Ik ben dus een weekje alleen thuis. ’s Middags even boodschappen doen voor mijzelf en de internationale lunch en lekker relaxen. ’s Avonds had ik wat vrienden uitgenodigd om even te Kaarten. Dit werd wel erg gezellig tot 2 uur.

Dinsdag had ik alweer een 2 daagse weekend. Heel zwaar dat studeren. Helaas had ik wel het grootste gedeelte nodig om huiswerk te maken. Om 4 uur gingen de Nederlanders de lunch voor de volgende dag voorbereiden. We hadden Pepernoten, Worstenbroodjes, appelflappen en drop. Het maken ging supper en rook erg lekker. De hele avond had ik niet veel te doen en besloot maar een film te gaan maken met foto’s. Die is al redelijk gelukt en kunnen jullie allemaal zijn aan het einde.

Woensdag was de internationale lunch. Vele docenten en Zweedse studenten kwamen eropaf en echt alles was op aan het einde. En het was nog lekker ook. Na de lunch zouden wij met ons groepje weer verder werken aan het project. De Italianen moesten even hun laptop halen en dachten gelijk maar koffie te gaan drinken.  45 minuten kwamen ze weer terug. Niet echt effectief, maarja een klein cultureel verschilletje. Om 4 uur was ik weer terug om natuurlijk “even” te skype met jarige job Sharrie. 2 uur later moest ik er toch mee stoppen om even te gaan hardlopen. Het was een training voor de 10km loop aankomende vrijdag. Na de training nog even skype en daarna vervelen. Tom en ik hadden helemaal niets te doen, dus vroegen we wat mensen om wat te drinken. Dit resulteerde in vele drank spelletjes. Zoals threemen, machatjeck (of zo iets) en nog een andere die ik niet meer weet. Rond 1 uur vonden Eline, Tom, Milos, Andrea, Petra, Rick en ik het wel welletjes.

Donderdag had ik weer een college. Jawel 2 uur over de SWOT analyse. Gelukkig heb ik die maar 100x gehad op Inholland. Na de college maakte we ons project af en ging ik lekker zonnen. Jawel het was 18 graden en zon. ’s Avonds een lekker dinertje met Tom en Eline en daarna daar ook maar gebleven om te kaarten totdat ik eruit werd geschopt.

Vrijdag had ik mijn presentatie over Swedish Match. Een grote tabak producent. Dit ging erg goed en om half 12 kon ik Arno ophalen. Hij komt een weekendje over om het ERASMUS en studenten leven te ondervinden. Smiddags gingen we even Kristianstad in om alles te laten zien en wat spullen te kopen voor het weekend/feestje. Eline had een heerlijk stukje vlees gemaakt en die konden wij lekker opeten met Arno, Tom, Eline en ik. Elientje bedankt. Om 20.30 begon mijn pre-party. Ik gaf een feest deze avond omdat ik niet jarig was. Hierdoor krijg ik van Tom en Eline 2 lekkere taarten, en ook Katerina, Maroeska, Petra, Honza, Milos en Martina hadden een lekkere taart gemaakt. Daarnaast kreeg ik ook nog overheerlijke Tjechische biertjes. Eerst speelde we wat drank spelletjes en daarna hadden we een ware discotheek nagemaakt. Een erg gezellige avond die denk ik rond 3 of 4 uur eindigde.

Zaterdag kwam Arno om 8 uur het Zweedse probleem tegen. Het wordt namelijk licht om 4 uur s ochtends en die schijnt om 8 uur exact mijn kamer in. Toch maar even blijven liggen en om 10 uur konden we gaan schoonmaken. Het was 1 bierlucht in mijn kamer. Rond 12 uur gingen we naar Malmö om de stad te ontdekken. We zijn naar het oude gedeelte geweest, gedraaide toren, mooie uitzicht op de oresuntagbrigde en naar het stadion van ff Malmö. Om helemaal Zweeds te worden hebben we smiddags bij MAX gegeten. Toen we weer naar huis gingen hadden we wat problemen bij Hasslehom omdat onze trein niet verder reed…. Overgestapt op de bus en de reis die maar 1 uurtje hoort te duren. Deed er bijna 3 uur over… ’s avonds eerst Nederlands elftal gekeken en daarna naar Kevin voor een feestje. Het was meer een beetje praten en wij vonden dat ons feestje beter was. Om 12 uur gingen we naar The Grand om te gaan stappen. Ook Arno vond het hier anders dan in Nederland maar opzich wel gezellig. Om 4 uur waren we weer thuis, en ook het licht was er alweer. Het komt al om half 4 i.p.v. 4 uur.

Zondag werden we rond half 12 wakker. De zon was verdwenen en de regen was gekomen. Om 12 uur hadden we een Fika omdat wij de taart nooit alleen konden eten. ’s Middags besloten we maar een film te gaan kijken want het was Zweeds klote weer. Weer een eigenschap van Zweden special voor Arno. ’s Avonds even eten met Tom en Rick en daarna voetballen. We speelden tegen alleen maar chinezen. Wel leuk zo’n interland. Na het voetballen even douche en met de Tsjechen ijshockey kijken. Het was erg leuk om te zien en wij konden vaak lachen om de Tsjechische reacties aangezien wij er niets van snapte. Na de wedstrijd gingen we naar Petra toen om wat kaartspelletjes te spelen. Ondertussen ook Lientje even opgehaald. Voornamelijk Arno was erg goed met deze Kaart spelletjes en ook om de regels te verzinnen. Helaas voor hem had Maroeska toch gewonnen op het einde. Om 2 uur lag ik weer heerlijk in me bedje. Ohja Dominik is ook weer terug.

Volgende week alweer mijn ena laatste blog vanuit Zweden.