Week 18 in Zweden, 400 jaar Kristianstad, 10 km hardloopwedstrijd

27 mei 2014 - Kristianstad, Zweden

Lieve mensen ik ben weer een weekje verder in Zweden. Het einde komt steeds dichter bij en dat is te merken ook. Er komen steeds meer afscheidsfeestjes.

Op maandag was dan ook de laatste dag met Arno. ’s Ochtends gingen we naar het meer toe en dit vond die een mooi uitzicht en sowieso een mooie omgeving. Smiddags Arno op de trein gezet en even ons huisje opruimen met Dominik. Voor het avond eten nog even voetballen met heel veel mensen een geen chinezen en als afsluiting van deze dag had Paige een heerlijk avondmaaltje gemaakt. Mexicaans. Nomnomonom.

Vanaf dinsdag beginnen mijn saaie dagen weer. Dit kwam omdat ik moest gaan leren voor mijn her Zweeds. Dit had ik dus de gehele dag gedaan. Na het eten eerst nog even trainen voor de hardloopwedstrijd en daaarna samen met de Tsjechen  ijshockey gekeken. Dit keer wist ik de regels, dat was wel handig. Na de wedstrijd nog even naar Louise gewandeld om van haar afscheid te nemen.

Op woensdag begon ik met een dodelijke les strategisch management en daarna uiteraard weer gaan leren voor Zweeds.  Dit had ik de gehele dag gedaan (buiten in het zonnetje) en begon toch iets van Zweeds te snappen. ’s Avonds voor de laatste keer met Andreas gebadmintond want hij wordt een schipper in Kroatië. De rest van de avond lekker geskyped en gerelaxt op bed.

Je raad het al hoe donderdag begon. Ja ook deze dag was ik tot 1 uur aan het leren aan Zweeds. Gelukkig begin ik wel al bruin te worden door het zonnetje. Om 1 uur gingen we naar het centrum om de koning te zien. Kristianstad bestaat namelijk 400 jaar. De koning gezien en ook alle andere evenementen in de stad. ’s Middags even terug om te leren en daarna weer naar de stad om ons hardloopnummer op te halen. Dit is namelijk vrijdag al. Wanneer ik terug kwam stond de BBQ aan, en kon ik gelijk aanschuiven. Ik kan je zeggen das niet verkeerd. De rest van de avond lekker gerelaxt en om 12 uur ging het lapje weer uit.

Vrijdag was de dag om 8 uur ging mijn wekken om vervolgens om 9 uur mijn examen te maken. Ik deed er 1,5 uur over en zag helaas dat die moeilijker was dan de vorige keer. Hopen op het beste dan maar, want die 6.5 moet er gewoon komen (5,5 is niet voldoende hier L). Na het examen had ik samen met David, Cyndi, Marin, Paige, Leo en Dominik het zwembad opgezet en hier hebben we de gehele middag van genoten. Om 6 uur ging ik met Isabel, Francesco, Frederic, Arnaud en Clea naar het centrum voor de hardloopwedstrijd. Om half 8 mochten wij beginnen en we kregen het meeste support van iedereen. Heel ERASMUS was uitgelopen om ons toe te zingen, schreeuwen en alles. Isabel was de snelste daarna Francesco, ik, Frederic, Arnaud en Clea. Tijdens her hardlopen zagen wij diverse mensen op de grond liggen en eentje zelf in de ziekenwagen. Voorderest was het grappig tijdens de race dat ik op een moment maar 40 meter achter Francesco maar hij er spontaan vandoor ging. Isabel mij halverwege inhaalde en ik die nooit meer tegen kwam en dat Frederic mij tot 10 meter was benadert en op het einde ik toch 3 minuten sneller was. Mijn tijd over 10 km was 46.31 minuten, dit is 4.39 km/min, 13.45 min langzamer dan de nummer 1 en ik was nummer 114 van de 400 deelnemers. Als groep hadden wij een hele goede prestatie neergezet. Wij werden nummer 6 met maar 2 minuten verschil met de nummer 3. Hier in Zweden zorgen ze heel goed voor je, en iedereen kreeg een gratis massage. Helaas krijg ik ook nog wat andere informatie over mijn enkel, dat die toch niet zo heel best meer is.. Na het hardlopen naar huis toe gegaan even douchen en terug naar het centrum voor een festival van 2 mooie Zweedse dj’s. helaas kwamen wij hier Zweden tegen. Tijdens het hardlopen was het 20 graden met zon. Om 12 uur 15 graden met mega regenbuien en onweer. Wij waren dus zeiknat, maar bleven wel.  Om 3 uur was ik gelukkig weer thuis en kon ik mijn droge bed ik.

Zaterdag begon mijn dag met spierpijn. Dit bleef helaas de hele dag aanhouden. Over de dag mocht ik weer huiswerk maken voor strategische management. S’avonds ging ik naar Kevin toe voor alweer een goodbye party. Hij had een watermeloen, Wodka sappie gemaakt en samen hebben we hem nog beter gemaakt. Hij was erg lekker. Tijdens heeft feestje speelde we alweer een drank spelletje. Dit keer was het bierpong. Iedere partij heeft 10 plastic glazen met drank en je moet proberen om de andere in de andere hun glazen te gooien. Ik bleek er deze avond erg goed in te zijn, en heb er geeneens verloren. Na het feestje gingen we om 2 uur naar Denis om te gaan karaoke. Dit was erg gezellig en het werd alweer licht toen ik naar huis toe ging (half 5).

Zondag mocht ik van mezelf even uitslapen tot 12 uur. Dit had ik dus ook maar gedaan. Na het ontwaken mijn huiswerk nagekeken en daarna naar de FIKA van Pamela, ze is namelijk jarig. Dit was erg gezellig en lekker. Er werden ook wat mensen in het zwembad gegooid, maar gelukkig was mijn conditie goed genoeg om daarvan weg te blijven. ’s Avonds hadden wij een afscheidsbarbecue van Lorre. Zij gaat dinsdag weer naar België toe. Na de bbq ging het kampvuur aan en bleven we gezellig buiten. Eerst even volleyballen en daarna het aanhoren van chinezen op een gitaar. Dit kunnen zij erg goed. Toen het wat te koud werd het vuur wat groter gemaakt en iedereen bleef daar omheen staan.

Aankomende week is alweer mijn laatste week alleen in Zweden en tevens mijn ena laatste week in Zweden. Ik kan wel nu al zeggen dat ik dit zo weer zou willen doen. Wie weet gaan jullie me later nog een keertje een half jaar missen.