Studeren in Zweden week 3

10 februari 2014 - Kristianstad, Zweden

Maandag 3

Dit wordt alweer de derde week dat ik in Zweden ben. En het verveeld nog steeds niet :). Deze maandag had ik mijn eerste Zweedse les. Zweeds is niet zo gek moeilijk om te lezen en te verstaan. Alleen het spreken en schrijven is bijna onmogelijk. Maar toch heb ik wat geleerd. Zoals: Jag heter Johnno, Jag komer van Nederländer. Jag latar Nerderländska och Engelski Och lite Tyska. Jag är för studie I Svenska. Zoals je ziet, begrijpt bijna iedereen wel wat hier staat. Later deze dag wezen voetballen en s avond de pre-birthday van Cyndi. Ook deze verjaardag was weer erg gezellig.

Dinsdag 4

Om 9 uur moest ik weer in de lesbanken zitten voor een les over international corperate tax. Dit was, op zweeds na, de eerste keer dat ik echt wat moeilijks kreeg voorgeschoteld. Maar ook dat is een uitdaging. Na de les naar de supermarkt geweest want ik ga samen met Isabel een lekkere chocoladetaart maken voor cyndi. Deze taart is erg goed gelukt en voornamelijk David wil dat wij dit iedere week gaan maken. In de avond was het dan echt tijd voor Cyndi haar verjaardag. Dit hebben we goed gevierd en rond 5 uur was het dan afgelopen.

Woensdag 5

Dit was een dag waarin niet zoveel spannends gebeurde. Al het ik wel een collega over Japanse business cultures. Dit was zeer interessant en leuk om aan te horen. Na de college een lekkere fika gehad met alle buitenlandse studenten. Een fika is eigenlijk gewoon een bakkie met wat lekkers te eten. Deze avond waren we uitgenodigd bij Tomislav. Hier hebben we gezellig gekaart

Donderdag 6

Vandaag is mijn eerste dag van de 12 school vrije dagen. Karen had een lasergamehal gereserveerd en zo hebben we de hele middag gelasergamed. Ik was niet zo goed namelijk 7 en 8ste van de 36. Maarja het gaat voor de gezelligheid. Tijdens het avondeten naar de beste club van Nederland gekeken en daarna had ik een filmavondje zo hebben we de film the hunger games gekeken.

Vrijdag 7

Deze dag heeft mij veel geld gekost. Ik moest namelijk deze ochtend mijn contract ondertekenen en zit nu dus defeinitief nog 5 maanden in Zweden. Na het contract tekenen weer snel terug naar mijn appartement want Isabel komt lunchen. Duitsers eten warm tussen de middag dus had een lekker lunch inelkaar geflanst. Een lekkere salade, Zalm en gebakken aardappeltjes. Na de lunch naar het centrum geweest om de nodige spullen te kopen voor de avond. Deze avond hebben wij namelijk een White t-shirt party. Hierbij mag iedereen wat je op shirt schrijven wat die wilt. Het resultaat kan je zien bij de foto's. Na het feestje nog een afterparty bij cyndi en rond 6 uur toch maar gaan slapen.

Zaterdag 8

Na een afterparty is het toch wel nodig om tot een uur of 2 uit te slapen. Hierna met Dominik de wekelijkse boodschappen gehaald en nog even wezen sporten met Alexandro, Frederik en Isabel. Deze avond eerst een gezellig spelletje gedaan met alle Nederlanders en daarna met een groot deel van de groep gaan stappen in The Grand. Ook dit was weer een enorm gezellige avond.

Zondag 9

De laatste dag van de week dus staat er iets internationaals op het programma. Vandaag hebben we een fika met alle nationaliteiten en ga ik met Isabel een taart maken. Deze keer is de chocoladetaart beter gelukt en hebben we ook aardbeien toegevoegd. Iedereen vond hem erg lekker tijdens de Fika. En ook de andere taarten waren erg goed gelukt. NA de fika nog even naar het meer gelopen en wat sneeuwballen gegooid naar iedereen. Deze avond gingen we met een kleine groep bij de Spanjaarden eten. Gelukkig had ik al gegeten rond 6 uur want het diner begon om half 11 s'avonds. Na het verrukkelijke diner nog wat kaart spelletjes gespeeld (kingston, kingscup, monkey) en weer lekker gaan slapen. Ohja nog maar 48 uur voordat ik naar Lapland ga!!