week 7 in Zweden, Denemarken en Norwegen

10 maart 2014 - Oslo, Noorwegen

Maandag 3 maart.

Helaas heeft mijn telefoon de carnaval niet overleeft en mogen we een nieuwe telefoon gaan komen. Even naar de mediamarkt en daar toch Lennard nog even gesproken die moest werken tijdens de carnaval…(slechte planning). Maandag avond toch weer de gezelligste avond van de carnaval meegemaakt de bekende table night.

Dinsdag 4 maart. De gehele dag traditioneel gezellig kroegentochten en s’avonds het knijnverbranden.  Ook bij het knijnverbranden blijkt weer hoeveel lieve zilkers er zijn. Van iedereen krijg ik vele succes wensingen toe voor in Zweden. Want daar gaan we woensdag weer heen voor 3 maanden.

Woensdag 5 maart.

De dag dat ik weer terug mag/moet naar Zweden. De ochtend alles opruimen en mijn koffer weer inpakken. Nog even een gezellig bakkie met iedereen en dan het eerste afscheid van me zusje, want ze moet naar school… om 1 uur gaan we dan met een volle auto naar Schiphol. Gelukkig is dit afscheid en stuk makkelijker want iedereen weet nu waar ik aan toe ben en dat we altijd contact kunnen hebben.  3 uur weer de lucht in en ik zit naast een Uruguayaan die ook carnaval heeft gevierd. Gezien zijn Brabantse sjaal, zijn pet dat een kicker is en trillende handen. Even gezellig over de carnaval gehad en daarna muziek gaan luisteren. Helaas hadden we wat turbulentie en was de daling verschrikkelijk, zere oren, ogen en tanden. Oud vliegtuig of nog wat alcohol? Gelukkig ging daarna alles goed en ben ik weer veilig in kristianstad aangekomen. Lekker eten en helaas Nederland zien verliezen.

Donderdag 6 maart.

Een week niet op school geweest en niets gedaan voor school. Helaas is daarvan de consequentie dat ik deze dag de hele dag van 9-6 aan school moet zitten. En dan komende maandag ook weer mag doen. Maarja het was het waard. Vandaag mijn Zweedse gesprek voorbereidt en ook het meeste voor intercultureel business communication gedaan. En tussendoor nog naar school geweest voor taxation. ‘s avonds alle liters alcohol uit mijn lichaam gesport met het kickboxen. Helaas was ik niet de enige die iets gedronken had de afgelopen week want Isabel trapte niet op de kussen, maar er net onder…….

Vrijdag 7 maart.

De wekker gaat alweer erg vroegjes namelijk om 7 uur. We gaan met 65 man naar Kopenhagen (Denemarken) en Oslo (Noorwegen). Eerst 1.5 uur met de trein en om 10.15 zijn we in Kopenhagen. Op vrijdag is het daar erg rustig maar hebben een hoop gezien. En gelukkig zonder regen.  Eerst zijn we naar het gemeente tehuis geweest, Daarna naar de kleurrijke straat bij de haven. Een echte aanrader als je in Kopenhagen bent. Om 12 uur de wisseling van de wacht gezien. Leuk om 1 keer te zien. Maar niet echt speciaal. Daarna nog naar de kleine zeemeermin geweest en nog gezien hoe ze een reclame voor de Eurovisie songfestival maken. Even eten bij de max en op naar de ferry. Deze boot is echt mega groot, en mega mooi van binnen. Eerst even een rondje gedaan om de boot en wat eten en drinken ingekocht. Ja mijn lichaam kon het alweer aan om wat heerlijke biertjes en jagermeister te drinken. Van 5-7 een klein powernapje om vervolgend te gaan dineren op de boot. Een walking diner met gratis drinken. De wijn was erg lekker en het eten was verrukkelijk. Het beste eten sinds 2 maanden. Mijn eten bestond voornamelijk uit verschillende soorten vlees en vis en een beetje patatjes. Om 11 uur begon het feestje in de club op de ferry. Dit was erg gezellig en voornamelijk erg leuk met een woeste zee. Met iedere golf ging de gehele dansvloer van links naar recht. Ook daarmee want leuke en gênante momenten beleeft. Dat de zee woester was, was niet alleen aan ons te merken maar ook een de bediening. Her en der vielen er wat glazen om de grond. Rond een uurtje of 2 lekker gaan slapen, net zoals de meeste want iedereen was gesloopt!!.

Zaterdag 8 maart.

Om 9 uur hadden we ontbijt, ook dit was weer zeer goed. Ik kwam al snel op het idee om niet gelijk terug te gaan naar mijn hut maar om naar het hoogste dek te gaan en te genieten van de zon, het water en de Fjorden. Wat zijn die gigantisch mooi op te zien zeg!!. Om half 11 gingen we van de boot af om Oslo te ontdekken. Eerst naar het Opera gebouw, Het gebouw was niet speciaal maar wel het mooie uitzicht over Oslo en de fjorden. Daarna ook hier het royal palace gezien alleen zonder wisseling van de wacht, aangezien er maar 1 wachter was. Van het operagebouw naar het royal palace liepen we door de hoofdstraat. Deze straat is echt gezellig. Overal zijn straatmuzikanten en helaas ook bedelaars. Maar de sfeer was gewoon goed en gezellig. Na het paleis ook naar het gebied geweest met de naakte beelden. Hier hebben we voornamelijk gelachen naar alle houdingen van de mensen, en de houdingen die wij erbij kunnen maken. Op de terug weg naar de boot, even langs de mac gegaan om wat te eten en jawel een big mac menu kost hier 11 euro…. Welkom in 1 van de duurste steden ter wereld. Na de Mac naar de Ica supermarkt geweest om onze diner en ontbijt te halen, want die moesten we zelf verzorgen. Een lekkere maaltijd salade en een stokbrood voor de volgende ochtend. Bij de haven nog een mooi burcht gezien met alweer een mooi uitzicht. Rond 4 uur weer de boot op om te vertrekken naar Kopenhagen.  Eerst een powernapje en om 8 uur gezellig dineren met zijn alle. De meeste hadden ook een salade. Daarna wat spelletjes spelen en weer naar de club.

Zondag 9 maart.

Deze dag verblijven we weer in Kopenhagen. We hebben meer tijd dan vrijdag en minder dingen om te doen. Niet verkeerd na 2 dagen alleen maar lopen. In de ochtend hebben we de kerk bezocht waarin je helemaal omhoog kan gaan tot de top. Dit is er hoog, en ik was lichtelijk wit toen ik weer beneden was. Maar het uitzicht was erg mooi. Na de kerk naar Kristiana geweest. Dit is een plaats is Kopenhagen wat niet bij Denemarken of de EU hoort. In dit gedeelte gelden ook maar 3 regels. Heb plezier, niet rennen en geen foto’s!!!. Iedereen vond het nogal speciaal dat je er overal drugs kon kopen. Ik vond het leuk om een keertje gezien te hebben. De rest van de middag hebben we genoten aan het water en ook in de stad van het zonnetje. Om 5 uur namen we de trein terug naar Kristianstad. Hier bleek dat de NS niet de enigste is die er weinig van snapt. We moesten naar perron 4. 2 minuten later naar perron 2, zaten we eindelijk in de trein reed de trein niet en moesten we naar een trein die voor deze trein staat. Het lijkt wel Nederland. Alleen kunnen deze treinen wel een vertraging van 30 minuten goed maken. Om 7 uur was ik weer terug in mijn kamer en werd het een rustig avondje.

Bekijk vooral ook de Foto's van deze trip bij mijn foto albums