week 14 in Zweden, Stockholm en Helsinki

29 april 2014 - Kristianstad, Zweden

Op dinsdag beginnen we de dag weer met NBC, deze ochtend was een informatieve les waarbij we ook veel geleerd hebben, smiddags zouden we NBC hebben van de oude vent, maar deze kwam niet opdagen waardoor wij het huiswerk voor de volgende dag gingen maken. om 4 uur kregen we een bericht van deze man dat we voor de volgende dag 20 bladzijdes moesten lezen en vele vragen moeten maken, wij hadden heb een mailtje gestuurd met uitleg maar kregen geen antwoord waardoor wij als studenten boycotten dit en niemand had het gedaan.  Smiddags had ik weer een fika en op de terugweg kwam ik Mohammed tegen.  Deze Syrische man verkoopt goedkope drank aan ons. Hij nodigde me uit om wat te drinken en begon over zijn achtergrond te vertellen. Hij is/was een Syrische rebel en is daarom nu in Zweden. ’s Avond voetbal gekeken bij David en rond 11 uur gaan slapen

Woensdag was de ochtend hetzelfde als dinsdag. Een leerzame NBC les. ’s Middags hadden wij een presentatie voor de oude vent. Hij kwam alweer te laat en was erg chagrijnig. Dit kwam omdat hij had verwacht dat wij om  2 uur snachts onze mail lezen om zijn huiswerk te maken. Helaas viel er niet meer te communiceren met deze man, en besloot ik om de echte leraar erbij te halen. Deze had helaas een bespreking maar zij dat wij niet naar zijn les hoefde. Hierdoor  begon mijn weekend 2 uur eerder dan gepland. S’avonds had ik een lekkere BBQ georganiseerd en die was ook goed gelukt.  Iedereen had wat lekkers te eten en vond het gezellig. Na de BBQ wat drink spelletjes gedaan en Daarna gingen we naar Banken. Om 4 uur was ik weer thuis en kond ik gaan slapen.

Donderdag was een relax dagje. Wat huiswerk gedaan, Fika gehad bij school en ‘s avonds lekker voetballen en inpakken voor Stockholm en Helsinki. Het is erg kort samengevat, maar meer heb ik ook niet gedaan.

Vrijdag ging de wekker om half 8 want om 8 uur gaan we naar Stockholm. Na een busrit van 7 uur en een stop bij de Burger King zijn we aangekomen in Stockholm. We slapen op een mooie boot voor de eerste 2 nachten. Rond 4 uur gingen we even de stad in en bezochten het oude gedeelte van Stockholm. Dit is werkelijk waar een hele mooie stad met een echte oude binnen stad. Dit doordat ze voor het laatst een oorlog hebben gehad ergens in de 17de eeuw. Om 8 uur hadden we een diner in een restaurant wat helaas niet zo veel was, maar wel lekker. ’s Avonds zijn we gaan stappen in Stockholm. De tent had goede muziek alleen waren de Marokkaanse jongens erg vervelend daarbinnen. Om 3 uur gingen we naar huis en probeerde Eric (Chinees) een hele pittige hotdog te eten. Dit resteerde in een rondje wc om alles er ook weer uit te gooien.

Op zaterdag gingen we weer de stad in. Dit keer eerst naar een soort dierentuin. Dit was een tuin met alle historische gebouwen van Zweden en met alle dieren die in Zweden voorkomen. Dit was erg mooi om te zien. Op de terugweg via de mooie boulevard naar het shoppingscenter gelopen en later gegeten bij een kebab tent. ’s Avonds was het de culturele avond. Hierdoor konden we overal in en niets betalen. Het koninklijk palijs was mooi om te zien maar niet heel speciaal. Wat wel heel leuk was, was het feest in het gemeentehuis. Er was een goede dj, helaas geen Avicii, goede drank prijzen, en heel veel mensen. Al met al een top feestje.

Zondag was de laatste dag in Stockholm. We zijn gewoon de stad in gegaan en naar de wisseling van de wacht geweest. Dit was erg spectaculair. Om 3 uur gingen we naar de boot. Deze boot was nog mooier dan de vorige boot (kopenhagen-oslo), en er was nog meer te doen. Om 8 uur hadden we het diner. Dit kost normaal 45 euro en voor ons gratis. Het eten was mega lekker en iedereen had mega veel gegeten. ’s Avonds gingen we weer uit op de boot. Aangezien ik best moe was ging ik rond 1 uur weer slapen.  David kwam als laatste thuis rond 4 uur en vond het leuk om iedereen uit zijn bed te trekken. Wij vonden het iets minder maar was achteraf wel leuk, aangezien die uit zijn eigen bed viel..

Maandag. De gehele dag tot 3 uur waren we in Helsinki. Voor iedereen die ooit naar Finland wilt gaan. Ga niet naar deze hoofdstad. Ze hebben 2 leuke kerken en daar houdt het ook bij op. De ene kerk is echt een Russische en de andere is gemaakt van steen. Een uitgeholde kerk. Om drie uur waren we weer terug op de boot. Deze avond moesten we ons eigen diner verzorgen. Iedereen had dus wat broodjes gescoord in de supermarkt. Na het avondeten ging iedereen daar de taxfree shop om alcohol in te slaan voor in Zweden. De gemiddelde prijs scheelde zo’n 50%. ’s Avonds eerst wezen karaoke en daarna naar een Braziliaanse voorstelling gekeken. Uiteraard na deze voorstelling zelf nog wat dansen gedaan en om 4 uur ging het licht weer uit.

De tekst over stockholm is kort, maar de foto's zijn wel heel erg mooi.