Week 13 in Zweden, öland, Karlskrona

23 april 2014 - Öland, Zweden

Maandag 14 april beginnen we met een leuke les Nordic Business culture van meneer nielson. Hij is maar 25 minuten te laat, ongeveer 75 jaar en praat heeeeel sloom en verstaat onze vragen niet. Dus een topdocent. Hij heeft ons alleen in groepjes verdeeld en we moeten tot nu toe een verslag van 10-15 pagina’s en een presentatie van 25 minuten maken. Na deze belachelijke les maar begonnen aan het verslag en Dominik zijn broer Sebastian en vriend Markus ontmoet. ’s Avonds met zijn alle voetballen en daarna lekker eten om 11 uur.

Dinsdag hadden we een dagje “vrij” ‘s  middags weer huiswerk gemaakt voor de 2 verslagen en gevolgd met een nederlandse FIka bij Joost en zijn vriendin. ’s Avonds een lekkere pizza gegeten en het kaartspelletje Marokaans pesten gespeeld bij Eline. Om 12 uur nog naar het flipcuptoernooi gegaan en uiteraard gewonnen J.

Woensdag had ik weer les van die zelfde vent. Ook deze keer sloeg het helemaal nergens op en gelukkig kregen we de hand-outs zodat we konden lezen wat die verteld had. Na de college had ik een lunch bij Cyndi. Deze lunch bestond uit (Philipijnse) loempia’s, luxe (Nederlands/Duitse) tosties, en wat Spaanse en fransen maaltjes. Het was allemaal erg lekker. Na de lunch hadden we fika op school gevolgd door een wandeling naar de het water met ons vaste groepje en met heel wat vrienden, die waren gekomen naar zweden voor de paasweek aangezien iedereen vrij is behalve de internationale studenten van Kristiantad. ’s Avonds lekker BBQen met Eline, Tom, Andrea en zijn vriendin. Ook deze BBQ was weer erg lekker. Thanks Tom en Eline. Na de BBQ naar de pub gegaan om de wedstrijd Barca – Real te kijken. Leuke wedstrijd en gelukkig voor David won Real.  Mijn avond was nog niet afgelopen naar de pub want ik ging naar Banken.  Banken is een club met voornamelijk dance muziek. Erg gezellig met 2 fransen 1 turk en 8 Zweden. Daarna nog een afterparty en om 4 uur waren we weer netjes thuis.

Donderdag was een dag waarbij ik niet veel spannends heb gedaan. Eerst uitslapen, daarna aan Nordic Business communication gezeten, planning gemaakt voor Öland, en ’s avonds naar Eline gegaan met Tom om wat kaartspelletjes te spelen.

Vrijdag gaan we onze trip beginnen naar Kalmar, Öland en Karlskrona. We gaan met Marie/Maroeska, Rike, Milena, Serra, Tom, Rick, Leonie en ik. We hebben eerst een 3 uur rit naar Kalmar. Aangezien we lang in de auto zaten hadden we kansloze muziek maar was het wel erg gezellig. In Kalmar was alleen het kasteel een beetje interessant en voorderest was de stad saai. Na het kasteel gingen we naar de ICA en Systembolaged om boodschappen te doen. Hier kwam het eerste probleem aangezien de Duitse dames vegetarisch zijn en eentje denkt dat ze lactose intolerant is.  Nadat we alles hadden gekocht (iedereen het goedkoopste en de Duitsers alles op ecologische basis) gingen we naar Öland. Toen we reden op Öland zagen we al dat het een heel mooi eiland is met heel veel natuur, uitzicht, bloemen en windmolens. Welkom in Nederland. Het huis wat Milena had geregeld was erg mooi met uitzicht op zee. ’S Avonds wat kaartspelletjes gespeeld, stukje gelopen en lekker bij het kampvuur gezeten.

Zaterdag hadden we een groot ontbijt om 9 uur. Hier kwamen wij erachter dat een Duitse dus niet lactose intolerant is aangezien ze een halve kilo normale boter eet.  Na het ontbijt gingen we naar de bossen. Hier hebben wij vele dieren gezien, namelijk herten, een slang, hagedissen, vele kleine beestjes, kamelen, schapen, koeien en lama’s. Het was bijna een dierentuin. Na de bossen gingen we naar de “steppe”, dit was niet zo heel interessant maar andere vonden het wel leuk. Op de terugweg stopte we bij een paasmarkt, en daar zagen we de typische Zweedse mensen met de Zweedse Loppis. Hierbij kan je spullen kopen van andere mensen uit hun garage’s. Om 5 uur waren we weet terug en speelde we wat kaartspelletjes. Hierna gingen we eten en had er iemand last van haar aanstelleritisspier. Het was namelijk later dan half 7 en dan kon ze niet meer eten…. Toch was ons eten wel erg lekker en kon de feest avond beginnen. De gehele feestavond was erg gezellig totdat de Tsjechische wijn open ging. Het is erg lekker, maar iedereen voelde hem gelijk goed zitten. Het werd dus goed gezellig.

Zondag hadden wij ons paasontbijt om 11 uur. Iemand zei dat ze genoeg eieren had meegenomen voor pasen. Dit waren er 10, niet zo veel dus voor 8 personen. Maar toch was het een goed paasontbijt. Na het paasontbijt zouden we naar de vuurtoren gaan, totdat een bestuurster besloot dat ze niet wilde rijden vandaag en we hadden een probleem want er passen geen 7 mensen in 1 auto. Deze middag zijn we dus het dorpje ingegaan en langs de visboer. Rond 4 uur waren we weer terug en staken Tom en ik het BBQ vuur aan. De BBQ gaf wat problemen maar we hadden goed vlees na 2 uur stoken. Ohja het was wel raar dat de vegetariërs geen vis of vlees aan durven te raken maar wel een visburger gaan eten bij de visboer. En ze zijn vegatariers omdat eentje te lui is om vlees te maken, en de ander opeens geen zin had in vlees. Dus het natuurgepraat van ze was ook onzinnig. ’s Avonds weer een gezellige avond gehad en we konden op naar de volgende dag.

Tweede paasdag mochten we alles weer schoonmaken en konden we om 12 uur het huisje verlaten. Eerst nog even een mooi kasteel bezocht, die helaas niet open was voor ons en daarna doorgereden naar Karlskrona. Karlskrona is een heel mooi plaatsje op 1.5 uur van Kristianstad. Het zou zomar kunnen dat hier de postkaarten worden gemaakt die iedereen verstuurd. Kleine huisje, vele kleuren, veel water, kleine bergen en een mooi centrum. Daarnaast zagen we ook nog een van de marine vloten van Zweden. ’s Avonds had Eline een maaltje gemaakt voor ons en rond 11 uur was mijn Pasen afgelopen.

Vergeet niet, foto's zijn mooier dan verhalen