week 12 in Zweden

14 april 2014 - Kristianstad, Zweden

Deze week staat voornamelijk in het teken van Zweeds, aangezien in daar 2 examens van heb deze week. Hierdoor dacht ik dat de week niet zo heel spannend zou worden, maar toch kreeg het een kleine wending.

Maandag was een relaxed dagje tot half 5. De gehele ochtend nog wat Zweeds doorgenomen en geluisterd naar de CD om de klanken goed onder de knie te hebben. Om kwart voor 5 begon mijn examen. Onze groep kreeg de opdracht op iets te kopen/verkopen in een kleding winkel. Een probleem dat we dit nog nooit geoefend hadden en wij 10 minuten de tijd hadden om het voor te bereiden. Ik werd de verkoper en de meiden gingen avondkleding kopen. De eerste 4 minuten van de mondeling gingen goed en volgends het script. De laatste 3 minuten was meer improvisatie maar ook dat ging goed. Na de conversatie moesten wij ieder 2 vragen beantwoorden van de docent. Normaal zou ik dit makkelijk kunnen, maar helaas klapte in nu lichtelijk dicht. Hij vroeg wat ik voor ontbijt at en wat ik het liefst doe in mijn vrijetijd. Voor mijn ontbijt at ik spontaan niets meer en gelukkig kon ik mij een klein beetje redden met mijn vrijetijd besteding. Nu maar hopen op een voldoende. Deze avond weer lekker gevoetbald en bijtijds gaan slapen.

Dinsdag was ik de gehele dag Zweeds aan het leren en s ’avonds gingen we Champions League kijken bij David. Ook op woensdag was ik Zweeds aan het leren en ’s avonds de Champions League kijken. Helaas kreeg ik deze dag het bericht dat mijn liefste zusje in het ziekenhuis lag met buikproblemen. Dat is toch wel minder nieuws als je zelf in het buitenland bent en alleen kan Skype. Van Skype hebben we deze dagen dus ook goed gebruikt van gemaakt. Op donderdag kreeg ik mijn eerste cijfer terug hier in Zweden. Het was een G (good) was waarschijnlijk een C bekend. Zelf heb ik dit om kunnen rekenen tot een 7.3 in Nederlandse termen. Dus zeker een voldoende J. S ’middags weer Zweeds leren en ’s avonds een Turks diner. De Turkse dames hadden goed hun best gedaan. Sommige dingen waren erg lekker en sommige wat minder. Maar ik ben het ook niet gewend om te eten.

Vrijdag is dan de dag aangebroken voor mijn Zweedse examen. Het zou van 9.00-14.00 duren, waardoor iedereen er erg tegen opkeek. De meeste waren met 45 minuten klaar en zelf deed ik er 5 kwartier over. Het examen bestond uit: tekstverklaring, grammatica, woordvolgorde en een opdracht waarbij je het antwoord moet kiezen. Ik weet niet wat ik voor cijfer ga halen, maar denk toch wel een kleine voldoende. ’s Middags kregen we de informatie over de Stockholm en Helsinki trip. Daar ga ik eind april heen J. ’s Avonds had ik een Koreaans diner.  Het diner bestond uit chamchi jeon (tonijn pannekoek), dongtae jeon (fish panekoek), dakjup (kip met papperige rijst), chop ( gefrituurde aardappelen) en als dessert ijs met taart. Hojin, JiAe en Jiyoen hebben laten zien dat ze goed kunnen koken. Na het eten hadden we een feestje. Dit was een verkleedfeestje, het was erg gezellig en voor mijn kostuum kan je de foto’s bekijken. Om half 5 s nachts zagen wij ook nog eens dat wij als groep een A hadden gehaald voor intercultureel business communication. Dit zal waarschijnlijk een 10 zijn.

Zaterdag was een mooi uitslaapdagje. Rond half 12 werd ik wakker en om 12 uur moesten we nog wat huiswerk maken voor nordic business cultures. Wat overigens meer geschiedenis is dan iets met business…. ’s Middags een lekkere Vlaamse lunch gehad en daarna een lekkere cake gemaakt. Dit keer geen chocolade kaart maar een pudding taart. Om 8 uur even lekker eten en toen kwam spontaan Isabel langs de deur. Ze zag er nogal geschokt uit en had een probleem. Toen ze der vuilnis weggooide gooide ze ook haar sleutel in de vuilnisbak. Het probleem is alleen dat de vuilnisbakken hier 4 meter in de grond zijn gemaakt. Probleem 2 is dat haar kamergenoot voor 1 week weg is en zij dus haar huis niet in kan. Samen gingen we naar Mohammed die een vuilnisstok heeft om daarna met zijn 3e de sleutels te gaan opvissen. Gelukkig zagen we ze al snel alleen kon ik er niet normaal bij. Mohammed en Isi hielden mijn vast aan mijn enkels en zo kon ik bij de sleutels, met mijn halve lichaam hangend boven de bende. Daarna snel even douche en een stukje taart opeten. ‘s avonds gingen we naar de pub met Rick, Isi, Andea, Andrea’s vriendin en 2 andere vriendinnen van andrea. IN de pub was live muziek en het werd een gezellige avond.

Zondag was een relaxed dagje. Dominik was naar zijn broer Sebastiaan en vriend Markus die de aankomende week hierzo slapen. Ik heb de gehele dag mijn wasjes weggewerkt, fika gehad bij Rick, marvel agent of shield gekeken en uiteraard de wedstrijden Ajax - Ado en PSV - Feyenoord. Helaas is Ajax nog geen kampioen. ’s Avonds even gevoetbald rond 12 uur weer lekker gaan slapen.

Volgende week komt er weer een leuk verhaal waarbij ik ook naar Öland ga.