Week 11 in Zweden, Feestje en Nieuwjaarsduik.

7 april 2014 - Kristianstad, Zweden

Weer een weekje verder in mijn buitenlandse avontuur. In de week is er eigenlijk niet zo gek veel gebeurd. Op maandag had ik voor het eerst nordic business cultures. Ik vond deze eerste les dodelijk saai met wat achtergrond info over de nordic countries. We moesten opzoeken welke landen het grootst was, welke vlag bij welk land hoort enzovoort. Leek wel een les die ook me zusje kan geven aan haar basisschoolleerlingen. Daarna mijn laatste les Zweeds en s ’avonds weer voetballen.

Dinsdag was ik een dagje vrij, maar Dominik en ik hadden de hele dag wat gasten voer de vloer. Het huis van Leopold, Tom, Paige en Marin werd gedesinfecteerd vanwege de bedbugs. Deze konden wij na een tijdje zien lopen over de bedden van hun. Niet echt fijn. ’s Middags had ik een Nederlandse fika met Leonie haar ouders opa en oma en de gebruikelijke internationale vrienden. Erg gezellig en ook lekker die drop, stroopwafels en appeltaart. Tussen de leuke dingen door de gehele dag ook aan Zweeds gezeten. Aankomende maandag hebben we namelijk een mondeling tentamen. ’s Avonds gezellig gegeten met Dominik, leo en paige en daarna naar David voor de Champions League wedstrijden. De avond hebben we afgesloten met de verjaardagen van Fransesco en Målin.

Woensdag 2 april had ik ook weer een vrije dag. De heel dag lekker rustig aan gedaan en mijn aandacht aan Zweeds gegeven. Helaas is al dat leren hoog nodig, want mijn Zweeds is niet van een heel hoog niveau. ’s Avonds gezellig gebadmintond met Eline, Rick en Yvonne. Toen zij naar huis toe zijn gegaan nog tegen de activiteiten leider gespeeld. Ook wel Andreas genoemd. Leuke potjes helaas in totaal met 6-15 8-15 en 11-15 verloren. Maar de uitslagen werden steeds beter.

Donderdag had ik mijn 2de college over Nordic business culture. Deze les ging over de geschiedenis van de landen. Voornamelijk vanaf 1800-1945. Als ik dit van te voren had geweten had ik een ander vak gekozen. Geschiedenis is niet helemaal mijn interesse gebeid. Na de les even gelunched en weer Zweeds geleerd. Om 3 uur weer de gebruikelijke fika en ’s avonds weer voetballen en kickboksen. Helaas na het kickboksen AZ met 1-0 zien verlezen van Benfica.

Vrijdag 4 april, het weekend is weer begonnen. Overdag heeft Zweeds mijn volste aandacht gekregen tot een uurtje of 4. Samen met Isabel Kristianstad door gefietst om wat drank te kopen en wat outletstores te bezoeken. We lijken net Nederlanders want zijn in vele winkels geweest en hebben alleen wat drinken gekocht. ’s Avonds heb ik met Hojin en Joost houd bij elkaar gesprokkelt om daarna een heerlijk kampvuur te maken voor de hele avond. Ohja ergens vandaag ook nog Call of duty gespeeld.

Ook op zaterdag kreeg Zweeds weer mijn aandacht. Dit omdat ik weet dat ik zondag niet veel thuis zou zijn. ‘s avonds om 8 uur zou ik naar een pre-party van Yvonne gaan. Ik was bijna bij haar huis maar toen ging ik bij Denis naar binnen. Een Joegoslavische(of hoe je het schrijft) Zweed het was er erg gezellig. Hij heeft een karaoke set en deze werd goed gebruikt. Omdat ik de enigste internationale student was moest ik Nederlandse nummers gaan zingen en daarna ook Zweedse nummers. Zingen kan ik al niet laat staan een Zweeds nummer. Om half 11 gingen we naar de big party. Deze big party was niet zo big als verwacht maar wel reuze gezellig en met studenten prijzen (8 euro intree en 2 euro per drankje). ’s Avonds ben ik weer veilig thuis gekomen om lekker mijn bedje in te kruipen.

Zondag werd ik rond half 1 wakker gebeld door Eline. Eline Andreas en ik zouden namelijk een Zweeds Nieuwjaars duik gaan doen. Eric uit china en onze oekrainse vriendin iryna gingen ook gezellig mee. Iets later dan gepland kwamen we aan in åhus. Rond half 3 gingen Andreas, Eline en ik het onwijs warme water van de Oostzee ofwel Baltische Zee in. Ik was bijna een meisje geworden. Na onze duik even åhus ingegaan om een lekker pizza te scoren. Bij deze pizzeria konden we zien dan Eline een Nederlandse Belg is. Ze kon niet der hele pizza op en vroeg daarom om een doos om de pizza mee te nemen. Nederlandse zuinigheid. Wanneer we weggaan vergeet Eline alleen om die doos met de pizza mee te nemen. Belgse slimheid. Hier hebben we toch goed om kunnen lachen. Op de terugweg naar Kristianstad horen we dat bijna iedereen een kater had en dat er zelf iemand naar het ziekenhuis was gegaan vandaag omdat der duim niet helemaal recht stond. Top feestje dus op zaterdag. Deze zondag avond was lekker relaxed en gezellig geskyped met de fam.

Volgende week komt er weer een leuk verhaaltje met sowieso daarin mijn 2 Zweedse examens en mijn resultaat van Taxation

1. Sharon:
    11 april 2014
    Klinkt weer erg gezellig allemaal !