week 10 in Zweden

1 april 2014 - Kristianstad, Zweden

We zitten alweer in de tiende week van mijn Erasmus tijd en dat betekend dat we halverwege zijn. Wat gaat de tijd toch snel als je het naar je zin hebt. Toch mis ik mijn vrienden en familie ook uit Nederland.

Deze week heb ik weer wat meer leuke dingen gedaan naast mijn ‘vele’schoolwerk  om over te schrijven. Op maandag was het weer tijd voor Zweeds, gelukkig de ena laatste les en daarna gelijk door naar badminton. Ik had het niet verwacht maar het was nog leuk ook. Ik vond het alleen wat raar dat ze hier badmintonnen met hardstyle muziek. Niet verwacht wel gezellig. ’s Avonds gezellig filmpje kijken en even naar 12e gaan slapen.

Dinsdag was wel een speciale dag, het is de eerste verjaardag van mijn broertje waar ik niet bij ben en ik heb mijn mondeling voor intercultural business communication. De ochtend begon met de mondeling die eigenlijk hartstikke goed ging. We moeten hier het verslag van de tegenstander doorlezen, samenvatten en kritische vragen over stellen. Zo gezegd zo gedaan. Ook kregen wij wat vragen voor onze kiezen, sommige waren lastig te beantwoorden, sommige makkelijk en een iemand stelde alleen maar domme vragen. Dat is toch mooi meegenomen. Na de mondeling even Skype met het thuis front om natuurlijk Nigel(tje) te feliciteren. Hij had het niet verwacht maar er lach zelfs een kadootje voor hem te wachten in mijn kamer. Een mooie Zweden sjaal en muts met daarnaast nog een leuke kaart die hij die ochtend in de bus ontving. Na het Skype, wafels gegeten want het was Zweedse wafeldag. Ook dat moet gevierd worden. ’s Avonds pokeren en de dag was weer voorbij.

Woensdag had ik mijn laatste taxation les en gelukkig kregen we te horen wat we ongeveer moesten leren. Namelijk zijn aantekeningen die wij gemaakt hebben. Erg weinig maar dan hoor je studenten nooit klagen. Na de les weer even boodschappen gedaan ook dat is een a twee keer per week nodig. Clair uit Frankrijk wilde graag dat ik ’s avonds even langs kwam om het een en ander uit te leggen. Hiervoor ben ik niet de moeilijkste en was even een docent voor een uurtje, en dat in het Engels. ’s Avonds weer badmintonnen en daarna even relaxen bij de Amerikaanse meiden.

Donderdag bestond voornamelijk uit het leren van taxation. Om 2 uur even de samenvatting van de docent horen hoe hij de lessen IBC vond gaan en of wij nog vragen/aanmerkingen hadden voor zijn lessen. Daarna fika en weer verder met leren. ’s Avonds kwamen Clair en Leo langs voor wat taxation vragen. Het leuke was dat als 1 iemand het snapte die het uit ging leggen in het Frans aan de andere, en daarna aan mij vragen of het klopt wat die zei. Ik had meerdere keren geen flauw idee. De Amerikaanse meiden hadden wat huisdieren gevonden in hun appartement. Ze dachten steeds dat er een mug zat, maar dat waren dus bedwantsen. De meiden een douche genomen, kleding gewassen en we sliepen die avond gezellig met ze vieren in onze kamer.

Vrijdag had ik mijn eerste echte examen. Het examen taxation viel me mee, alleen vond ik het wel moeilijk om de vragen te begrijpen. Na iedere vraag 3 x te hebben gelezen heb ik toch het examen goed kunnen maken. Alleen heb ik me cijfer nog nodig. Derest van de middag heb ik het eten voorbereid voor het Dutch dinner, al was ik ook veel in het zonnetje te vinden. Het avondeten bestond uit salade(sla, tomaat, ei, komkommer, appel, radijs) met saladedressing, aardappelen, doperwten worteltjes, slavinken (zelf gemaakt), appelmoes en cake met ijs. Een 3 gangen diner voor 13 man. Het eten vond iedereen erg lekker. De leukste opmerkingen die ik kreeg waren:
* huh je prakt alles??? (iedereen behalve Nederlanders)
* whooh hoe maak je die aardappelen zo lekker, dat lukt mij niet (Nederlander)
* die sladressing is lekker, kan ik het op alle eten doen? (Duitsers, Italianen)
* appelmoes bij je avond eten? (iedereen behalve Nederlanders)
* waar heb je die slavinken gekocht ze waren erg lekker. (Nederlanders)

Ik zie het allemaal als complimenten en ze willen dat ik vaker ga koken. Na het diner wat drankspelletjes en daarna een mooi kampvuur maken. Rond 12 uur ging het licht weer uit want de volgende dag moeten we vroeg op.

Zaterdag gingen we naar Ystad, dit is een “stad” aan de zee. Eline had alles voorbereid en we stonden om 10.50 bij de bus. Deze ging helaas pas om 11.50 dus hadden we alle tijd om alle inkopen te doen voor deze dag in Kristianstad. Rond half 2 kwamen we in Ystad aan en hadden we 2 uur om de stad te bezoeken want om half 4 gaan we naar de stonehedge. Ystad is een mooie, leuke, gezellige maar rustige stad. Na 5 kwartier hadden we de stad gezien en gingen we naar het strand om even lekker te relaxen met de zoute zeelucht (zie de foto’s). Om half 4 stonden wij bij het busstation, maar deze bus reed alleen door de weeks. Super zo’n gids ;). Eline ging even naar de taxicentrale en regelde een taxi heen en weer voor 100 kronen(11 euro). De route was 22 kilometer dus namen we de taxi. De stonehedge vind ik niet zo super maar het uitzicht was schitterend. We stonden op een berg en konden, naar beneden als je het durfde. Ook beneden was het een mooi uitzicht maar de zon begon toch te zakken en het werd te koud om langer buiten te blijven in alleen een zomerjasje. Om 9 uur waren we weer thuis. ’s Avonds nog wat gedronken bij Eline en nagepraat over de dag. Iedereen was kapot en we gingen niet meer stappen.

Zondag

Zondag is normaal een dag van bijkomen. Deze zondag viel dat wel mee. Om half 1 ging ik naar buiten om te kijken of de wasmachines vrij waren. Ik zag Tom en Eline buiten een peukkie doen. Ik ging er even bijzitten en zag dat het hout nog steeds smeulde. Ik gooide er wat papier en hout op en we hadden weer een kampvuur. Wij kregen honger en besloten om dan maar een ongeplande bbq te houden. Deze lunch duurde tot half 3 en daarna hadden we gelijk de Fika. Vele mensen hadden lekkere koekjes, cakjes en van alles en nog wat gemaakt. Wij besloten om wat meer vissticks klaar te maken voor ons aandeel. Daarna buiten nog even gevolleybald, klein beetje verbrand en was om 7 uur weer thuis. Ohja en geen idee of de wasmachines nou vrij waren. ’s Avonds hadden we een Italiaans diner. Andrea en zijn vriendin hadden het klaargemaakt. Erg lekker het was een pasta gemaakt met aubergines en het voorafje was een stokbroodje met tomaat en het nagerecht een appeltaart. Ook dit vond iedereen erg lekker. ’s Avonds was ik erg moe en ben ik niet veel gaan doen.

Voor alle dingen die ik beschreven heb, bekijk ook de foto’s die zeggen vaak meer dan woorden.