Studeren in Zweden week 2

1 februari 2014

Maandag 27

Op maandag had ik me eerste "les" Zweeds. Dit was voornamelijk de groepen kiezen en wat uitspraak oefeningen doen. Deze oefeningen lijken meer op zingen maar is wel erg leuk. Na de de zweedse les een bakkie gedaan met Dominik Carolin en malin. Hierbij kom ik er achter dat mijn duits ook nog van ene redelijk niveau is en kan ze gewoon verstaan als ze duits gaan praten onderling. Rond een uurtje of 5 gaan we weer naar onze kamer. Omdat we geen zin hadden om alleen te eten kwamen Angela, Pamela, Marin, Paige, David gezellig bij ons eten. We hebben met zijn alle burrito's gemaakt. Na het eten iedereen ezelen geleerd en gezellig gespeeld totdat we naar Frederic zijn verjaardag gaan, want ook dat moet gevierd worden in het buitenland. Om 3 uur toch  maar naar huis te gegaan, want de volgende ochtend gewoon weer les vanaf 9 uur.

Dinsdag 28.

De les was toch wel wat vroeg en dat was ook te zien in de klas. Dominic blijven liggen en ook de andere studenten waren erg moe. Maar ik was er netjes :). De rest van de dag was ik toch ook maar mijn bed in gekropen en rond 5 uur kwamen Claire en Léo op bezoek. Eerst was het alleen een bakkie daarna bleven ze gezellig eten. Dit eten is het lekkerste geweest wat we tot nu toe gemaakt hebben. Zalm, groente, patatjes, en natuurlijk Zweedse balletjes. Na het eten lekker volleyballen en een beetje bijtijds gaan slapen.

Woensdag 29 jan

Deze dag was zo interessant, dat ik nu al niet meer weet wat ik op de dag gedaan hebt. Maar in de avond hebben we wel wat leuks gedaan. Samen met Marin, Paige, Léo en Claire gaan we voor 4 dagen naar Lapland. Hopelijk gaan we de noorderlichten zien maar sowieso gaan we sledenhonden rijden, sneeuwscooteren, naar het ijs hotel en jawel buiten zwemmen met -18. Ik kijk er nu al onwijs naar uit!

Donderdag 30 jan

Dit was de eerste dag dat ik bijna de hele dag school heb. eerst van 9-12 en daarna van 14-17. Dit waren de lessen taxation en de British Business culture. Erg interesant allemaal en eindelijk ook leerzaam!. Savonds weer voetballen en kickboxen en na het kickboxen het een en ander uitzoeken voor het tripje naar Malmö voor zaterdag. Hier ga ik heen met Isabel, Milena, Carolin, Andrea, Tomislav, Dominik, Rick, Leonie, Yagmur en Serra. Belooft een gezellige dag te gaan worden.

Vrijdag 31 jan

De eerste dag van mijn weekend. Dominik vertelde dat die deze dag naar Malmö ging. Als je dan tot 1 uur alleen ben merk je toch wel dat je geen heimwee hebt, maar het toch wel gezellig is als er iemand om je heen loopt. Om de stilte te verbreken samen met Leonie wentelteefjes gemaakt en opgegeten. Deze waren erg lekker en dit gaan we vaker doen. In de middag toch maar even wat huiswerk gemaakt en savonds het mooie spelletje bierpong. Helaas was ik hier niet zo goed in en lag ik er naar 3 rondjes alweer uit… Toch maar gezellig gebleven en om 3 uur was het hele toernooi afgelopen. Om 3 uur gelijk naar huis gegaan want morgen gaan we naar Malmö

Zaterdag 1 feb

Om half 9 gaat de wekker want we gaan naar Malmö, om half 11 zitten we in de trein en rond half 12 komen we aan in Malmö. Aan dit treinstation kan Nederland een groot voorbeeld nemen, ziet er netjes uit, en je kan er van alles halen. In Malmö gingen we eerst naar het vvv kantoor om wat informatie over de stad te halen. Hier beslissen we om eerst naar de twisted tower te gaan, daarna naar het kasteel, gevolgd door het nieuwe en oude gedeelte van Malmö en sluiten af bij een kathedraal. Helaas konden we deze dag de brug naar Kopenhagen niet zien vanwege de mist. De gehele stad is erg mooi met de vele verschillende kleuren.​ Rond 6 uur nemen we de trein terug naar huis en om half 8 ben in weer terug in mijn kamer. rond een uur of 9 gaan dominik en ik naar de amerikaanse meiden om wat drank spelletjes te spelen, namelijk stef stuntpiloot en kings card. om 12 uur gaan we met een bakkie op naar The Grand. Dit is normaal in Zweden want de meeste zijn al lam voordat ze uit gaan. De entree koste 125 sek ( 15 euro) en een biertje kost 50 sek (5.70 euro). In The Grand waren we met zo'n 30 buitenlandse studenten en was erg gezellig. Op de terugweg nog een sneeuwballen gevecht gehouden en een grote sneeuwpop gemaakt. Thuis gekomen rond 6 uur maar lekker me bedje in

​kathadraaltwisted towerDe groepOud malmoMister Krebo ( at 5 o clock)The grand

Zondag 2 feb.

Deze dag bestond voornamelijk uit uitslapen en het voorbereiden van het internationale diner. Wij als Nederlanders maken appelflappen. Voor de rest is er nog veel meer gemaakt en heb ik geen idee wat ik allemaal op heb die avond, maar lekker was het zeker. De gerechten kwamen uit: Spanje, Frankrijk, België, Nederland, Duitsland, Tjechië, Italië, Amerika, China, Zuid-Korea, Vietnam en natuurlijk Zweden. Na het eten nog gezellig gekaart en om 12 uur ging het lampje uit.

Hieronder een paar foto's van wat gerechten

ItaliaansBelgsAmerikaansSpaansDuitsTurks, tjechiesFRansChinees