Studeren in Zweden week 1

31 januari 2014

18 januari

Mijn laatste dagje voordat ik naar Zweden ga. Koffers gepakt en gewogen en ze zijn 3 en 6 kilo te zwaar.  Spullen eruit, er weer in en andere koffers gepakt en ze zitten op het maximale gewicht van 23 en 8 kg. Laatste avond lekker thuis eten en naar de 22 jaar dwergknijnen toe. Onwijs gezellige avond gehad, maar toch was het wel heel lastig om van iedereen nu echt afscheid te nemen. Thuis gekomen na het feestje nog meer lieve berichten gekregen via whatsapp. Waardoor ik er al helemaal geen zin meer in had.

19 januari

De dag was aangebroken dat ik naar Zweden ga. Echt veel zin had ik er dat moment niet in want ik ben toch wel bang dat ik iedereen ga missen. Winnie kwam was er al, opa opgehaald en op naar Schiphol waar we Milan, Mitchell, Lars en Lennard tegenkwamen. Na een bakkie koffie toch echt afscheid genomen van mijn familie en vrienden en door naar de douane. Bij de douane moest ik ongeveer alles uit, zelfs me schoenen, en mocht weer verder naar de vertrekhallen. Even geld gewisseld en toen ging het echt beginnen aan het avontuur. Vliegtuig in en daar gaan we, op naar Denemarken. Gelukkig ging de vlucht goed en zonder turbulentie aangekomen op Kopenhagen. Op de luchthaven snel zoeken waar ik mijn koffer kon vinden. Dit was niet al te moeilijk en ook de koffer kwam erg snel. Gelukkig zijn de Deense en Zweedse mensen erg aardig en vriendelijk want in het Zweeds kan ik geen kaartje regelen via een computer. Een stel hielp mij en zo kon ik naar Kristianstad met de trein. Ik begon met alleen veel kou en eindigde in 5 cm sneeuw. Hier kwam ik wel al 1 verschil tegen met de Nederlandse treinen. Namelijk dat de deuren in de trein alleen opengaan als je hem aanraakt en niet als je er voorstaat. Ik liep dus tegen die deur aan. Gelukkig zag ik in de trein weer in, hoezo ik naar het buitenland wilde en heb er weer onwijs veel zin in. Aangekomen in Kristianstad stond Karen mij al op te wachten, en ze spreekt gewoon Nederlands. Ze vertelt het een en ander over de school en over mijn kamer. Kristianstad is namelijk niet zo groot met 33.000 inwoners. Aangekomen bij mijn kamer was de Duitse kamergenoot Dominik er al een dag en we vertelde het een en ander over onszelf. Rond 4 uur toch maar naar een Zweedse supermarkt gegaan want we hebben avond eten nodig.  Ook hierbij blijkt weer dat Zweedse mensen heel gastvrij zijn want een Zweedse dame wees ons de weg en halverwege liep er een man met ons mee naar de supermarkt terwijl hij er zelf niet moest zijn. De terugweg toch maar een andere en kortere route naar huis genomen en daarna samen de spaghetti maken. Als ware chef-koks hebben we een 1-gangen diner voor onszelf gemaakt met een heerlijk Deens biertje erbij. Nu denk een lekker avondje bank/bed hangen met de Duitse idools audities.

20 januari.

De eerste dag dat ik naar school ga voor een korte introductie van 45 minuten. De school in kristianstad is heel anders wat wij gewend zijn in Nederland. Hier zijn meerdere gebouwen en er is een mooie binnenplaats. Daarnaast is het ook zo dat de begane grond de eerste verdieping is. Met de introductie ontmoeten we al de andere studenten en krijgen we te horen hoe het allemaal werkt in Kristianstad. Na deze introductie gaan we met Rick(Nederland), Ricky(USA), Ekin(Turkije), jagmur(Turkije), Leonie (Nederland) en Dominik(Duitsland) Kristianstad in. Dit is een dorp met 33.000 inwoners waarvan 15.000 studenten. Wij liepen naar het centrum (35 min) om daar het een en ander te kopen. Doordat de Zweedse mensen heel erg behulpzaam zijn, wilt iedereen je helpen zoeken naar de juiste winkels en daarnaast spreken ze allemaal Engels. Van 13.00-18.00 waren we in de stad en hebben diverse spullen gekocht zoals de Wi-Fi router, Jojo kaart (ov) en drank. Jawel het kost hier wat meer namelijk sterkte drank (Malibu, Jagermeister, Bacardi) kost 30 euro en een Heineken kost 1.80. Gelukkig zijn de Zweedse biertjes wat goedkoper. In de stad hebben we Melin (zweden/USA), Paich (USA), Alex(Duitsland), Claer (Frankrijk) en Clair (Frankrijk) ontmoet, en krijgen we een steeds grotere vriendenkring. Gelukkig konden we op de terugweg met de bus naar onze appartementen toe, want het is zo’n 35 minuten lopen. Na het eten gingen we naar de Amerikaanse meiden met ons groepje van de middag. Zij hadden nog meer mensen van de studie uitgenodigd dit waren 3 Belgen (Frederic, Louise en Laura), 4 Italianen (Angela, Alexander, Francesco en Andrea), 2 Spanjaarden (David, en een meisje) en nog 1 fransje jongen (Antoine). Iedereen praatte met elkaar en het was een gezellige avond tot een uurtje of 1.

21 januari.

Om half 8 ging de wekken want om 9 uur start mijn eerste les namelijk taxation. Dit gaat voornamelijk over belastingen. De lessen in Zweden zijn iets anders dan in Nederland. Mijn les was van 09.00-12.00 en na iedere 45 min les hadden we 15 minuten pauze. Ook heb ik geen boek nodig wat hij deelt steeds kopieën uit. Voorderest is het goed te verstaan en snap ik redelijk goed waar het allemaal over gaat. Na de eerste collega kreeg in informatie over de politie, sport Union, student Union, en hoe ik in contact kan komen met Zweedse mensen. Het was allemaal erg interessant en handig om te weten.  Rond half 2 kwamen Rick, Ricky, Leonie en Jagmur naar mijn kamer en hebben Rick en ik, de andere poker geleerd. Rond 3 uur gingen we alweer naar de supermarkt voor de nodige spullen te kopen, want anders hebben we geen eten de volgende ochtend. Dit is toch wel handig dat je moeder dat normaal doet. Nu ik hier 3 dagen ben is het toch wel apart dat je soms naar de juiste Nederlandse woorden moet zoeken omdat je eigenlijk alleen maar Engels spreekt.

22 januari.

Vandaag wordt het een dag dat ik veel ga doen. Eerst krijgen we uitleg over de bibliotheek, daarna ga ik een zweeds bankrekening openen en en de middag hebben wij treasure hunt. Hiermee lopen we door heel het centrum opzoek naar cafés, restaurants, winkel en nog veel meer. Eigenlijk was mijn aandacht al snel afgeleid en heb de hele weg met een duitse gesproken en niet zo veel met de spelletje bemoeid. Na de treasure hunt hadden wij ons eerste fika. Dit is een bakkie koffie met wat lekkers. Wat we bij de koffie kregen leek op een Zeeuwse Bolus. Na de treasure hunt blijven we in de stad met 2 Nederlanders (rick en ik), 3 Duitse (isabel, Carolin, Malin)  en 1 turkse meid (magnum). 2 van de 3 duitse meiden zijn al sinds een half jaar in zweden en konden ons ook wat meer leuke informatie geven over de stad.  Samen met Isabel zijn we nog opzoek geweest naar een toilet en tot ons verbazing hebben ze hier geen heren of dames toilet, maar alles is gezamenlijk. Om half 6 waren we thuis en om 6 uur gingen we alweer naar de bowling center om te eten en te bowlen. Het eten was een lopen buffet waar van alles te krijgen was en ik niet wist wat het was. Maar het was lekker. Het bowlen was voornamelijk gezellig tot een uur of 10 waarna we naar het gele huis gaan voor een pre-party.  Hier waren zo n 35 studenten en rond 12 gaan we naar het studentencafe. Hier komen de echte zweedse prijzen weer naar boven. Een biertje kost € 3.50 en intree 9 euro. Iets wat we nog niet wisten is dat de zweedse studenten om 7 uur na school al naar het cafe gaan en rond 10 uur lamlazerus naar huis toe gaan. Wij waren dus binnen met nogmaar 20 zweden waarvan der steeds meer werden uitgestuurd. Op de terugweg ging ik met isabel naar een after partij alleen was het bij een verkeerde appartement. Dus hadden we een afterparty met 5 zweden. Ook erg gezellig maar toch anders. Rond 3 uur weer lekker naar huis en gaan slapen.

23 januari.

Om half 8 ging de wekker om naar school te gaan. Taxation blijft makkelijk en rond 12 uur gaan we lunchen met de hele groep. Deze keer zat ik bij voornamelijk Franse studenten. Erg aardig maar gingen om een gegeven moment frans praten en dan versta je er niet veel van. Na de lunch toch maar even bij gaan slapen en relaxen tot een uurtje of 4. Voor het avond eten een lekker kippetje met patat en ranzige groente gegeten en op naar de sport unie. Van 18:30-20:00 lekker voetballen met de andere buitenlandse studenten. Na het voetballen ging ik samen met Isabel nog kickboksen. Dit is erg goed voor je lichaam, en na 1 uur was ik compleet gebroken. ’s Avonds even skype met het thuis front en lekker slapen.

Vrijdag 24

Het is weer een ochtend zonder school, dus ik wordt wakker rond een uur of half 11. Even wat eten en om 12 uur naar een nutteloze introductie over het gezondheidscentrum en de studentenvereniging. Rond 2 uur naar mijn eerste les intercultureel business communication. Ook deze les lijkt om dezelfde als in Nederland en wordt waarschijnlijk niet zo moeilijk om te halen. Om half 4 begint dan echt mijn weekend, met een leuk feestje in het vooruitzicht. Maar eerst eten. Aangezien de oven het niet meer deed. Hadden we kip met wortelen en pan tosties. Niet de beste combinatie maar wel erg lekker. David, yagmur, een turkse jongen, rick, en ricky kwamen al snel na het eten om nog even wat te drinken voor het feestje. Op het feestje was het erg gezellig om met iedereen een beetje bij te kletsen en meer contact te maken.  Rond een uur of 3 was het over en wilde ik naar bed toen gaan. 1 klein probleem dat een kat dat niet wilde. Ik moest dus eerst een kat uit mijn kamer halen, want die was naar binnen gelopen..

Zaterdag 25

Iedereen wordt lekker brak wakker, voornamelijk mijn kamergenootje en de Amerikaanse meiden. Wij laten ons van ons beste kant zien en gaan om half 11 naar hun kamer om een lekker ontbijtje te maken. Zo gezegd zo gedaan een broodje ei met ham kaas of bacon. Daarna weer naar huis even douche en om naar de alcoholsupermarkt. Hier waren wij om 15.10 en sluit om 15.00. helaas het was dicht. Dan maar de echte zweedse traditie meemaken. Een Fika, ofwel een bakkie met wat lekkers. Dit was gezellig en lekker, en heel erg druk. Om 5 uur toch maar met de bus naar huis gegaan want de gevoelstemperatuur was gedaald naar -15. In de avond heb ik de hele avond gekaart met Rick, Leonie, Yagmur, Milena en Andrea.

Zondag 26

Vandaag gaan we met zijn alle lunchen, iedereen neemt iets mee en we zien wel wat we er van maken. Wonder boven wonder hadden we een lekkere lunch en iedereen had genoeg. Dit was met hetzelfde groepje als gisteren en met Isabel en Dominik.

Na de lunch gingen we weer naar het centrum om te kijken bij een second  handshop. Hier hadden ze letterlijk alleen bende, dus dat was snel afgelopen. Daarna de wekelijkse boodschappen gehaald en op naar huis wat we kunnen weer voetballen die avond. Het voetballen was leuker dan de vorige keer want er waren meer mensen die ook konden voetballen. En uiteraard had mijn team gewonnen. Na de voetbal waren we uitgenodigd bij David en hebben we echte Spaanse ham op. Erg lekker. Nadat we hadden gegeten vroegen claire en leopard of we (yagmur, david, dominik, isabel, turkse jongen en ik) naar hun room kwamen. In de andere kamer waren nog meer studenten en nu hadden we een groep van 20 man. De avond een beetje gekletst en om 1 uur lekker gaan slapen